Halit Ayarcı, Şiir Kritikleri 3
KUCAK
Sabahın en faraz cilvesi
Ağustosa verdiği iki damla su
Ve tüllerine saklanmış yol.
Yeni bir rüzgâr alıp dalgalarını,
Savuracak naftalin dolu sandıklara
Senin alnında kuşlar öpsün çocuk!
Sebilinle böyle koşar adım nereye?
Yazlardan sonra hangi mevsime gidilecek?
Kubbesi çağırıyor
Adının geride bıraktığı kuvveti.
İçindeki nehirler
Emsalsiz tel tel toprağa gem
Hiç bitmedi
Tasından elediği ihlaslar
Bu salaş huzurun rengi
Nisyanın kazandığı hıçkırık sesi.
Sen fatihli zambaklar doğur sinende
Yaprağı menekşelerin tomurculuğunda kaybolan.
Kanadı tutsun ellerinden çocuk
Dağları oyalayan güvercinin.
İstasyonsuz bir garın türküsü ol
Muhabbeti daim..
Âkife Kurt
Sn. Akife Kurt
Bir şiirde yapı kurulamazsa dizeler kendi başlarına boşlukta seyrederler, nihayetinde dizeler bir yere gider, şiir de devrilir. Şiirde anlamın pekiştirilmesi, vurgulanması, genişlemesi ve derinleşmesi için yapılan müdahaleler şiiri daha güçlü kılar. Lakin anlamın dağılmasına sebep olacak yapısal gevşeklikler ve dize tercihleri tersi bir etki ile şiiri zayıflatır.
Kucak şiiriniz anlamı değişik dizelerde gezdirip daha sonra belli bir yere taşımıyor. Şiirin kurulduğu dizelerin imgelem üzerinden çoklu çağrışıma imkan veren yapıda olmaları başka bir şey dizelerin ahengi tamamlamak açısından savruluşları başka bir şey.
“Bu salaş huzurun rengi” dizenizde huzuru ‘salaş’ kavramı ile tanımlama biçiminiz huzur kavramının sükunetini ve dinginliğini zedeliyor.
Son olarak “İstasyonsuz bir garın türküsü ol/Muhabbeti daim..” şeklinde biten şiirinizde, “İstasyonsuz bir gar” betimlemesini başarılı bulmakla birlikte türkü ile muhabbet kelimelerinin çağrışımlarının örtüşmediğini söylemek isteriz. Bunun yerine şiirinizde küçük müdahalelerle şiiri “muhabbeti daim” yerine “türküsü daim” diyerek bitirmeniz daha uygun olurdu.
Halit Ayarcı
İZDİHAM