Halit Ayarcı, Şiir Kritikleri 21

Modern Çocuğa Öğütler

Hoşgeldin çocuk hemen söyleyeyim
Bu dünya sana fazla gelebilir
Yarısını paylaşmak isteyebilirsin sen
Ama dur biraz
Öyle çabuk acıma
Akşamları basarken kaldırımlara
Söyleyeceklerimi dinle çocuk ve çokca dua et
Paslı demirlere tutunma
Fotograf çekin resmi düzenle arkadasini kes profil resmi yap
Gelen iltifatları kabul et
Dokunmatik bir arkadaş edinmeye bak bir an önce
Arka cebine koyunca yarısı dışarıda kalacak biçimde
Otuzaltı ay vadeli olanları bile var artık
Sen kafana takma derslerini tak
Çok özledim de az özle
Çok al az öde
Çok dilek tut az inan
Kısaca söylediğin her şeye inanmak zorunda olmadığını unutma
Çocuk
İyi giyin
Saatin zamanı imrendirsin papuçların asfaltı eritsin
Herhangi bir çocuk olmamali
Bir stil edinmelisin
Yarına güdümlü füzeler göndermeli
Arabanın rengini hayal ederek büyümelisin
Onun boyasını kendi boyan bilmelisin
Hem hatırlasana Cenap abi ne derdi
Yarin boyası ile boyanmak icap eder
Çocuk
Çimenlere sadece yoksulların uzanabileceğini unutmamalısın
Saçmalama zaten her içinden geleni yapamazsın
Pasaklı bir dilenciyle öpüşerek selamlaşamazsın
Boyacı çocuğun o güzelim süet ayakkabılarını mahvetmesine-
Bak çocuk beni anlamaya çalış
Sakın şiir yazdığını söyleme kimseye
Yazık derler
Hala babasini özlüyor ondan
Diyemezsin ki ben hala babamla yaşıyorum
Hislerini saklamayı öğren bir an önce
Daha geç ölürsün böylelikle
İki günde bir tahminimce
Neyse yavrum gitmeliyim
Ama şu cümleyi yanına al
‘Timsahlar sana ders vermeye başladı mı
Güvercinlere sığın’
Çünkü onlar-  Çocuk
Onlar hep çocuk
Koçum
Aslında dinleme sen kimseyi
Hüzünlenirken bile

Ahmet Fırat Yaşar


Sn. Ahmet Fırat Yaşar,

Bu öğütler gerçekten de öğüt gibi olmuş maddeler halinde yazsa idiniz şiir olarak algılamak gereksiz olacaktı. Şiirin diğer metinler arasındaki farkı hangi özelliklerle sağladığı üzerine okuma yapmanız, şiiri iyi tanımanız daha sonra şiir yazmaya başlamanız doğru olur.

Halit Ayarcı
İZDİHAM

İzdiham'ın 37. sayısında Rainer Maria Rilke'nin vasiyetnamesi Sema Peltek'in çevirisiyle Tükçe'de ilk kez İzdiham'da yayımlanıyor. Müslüm Gürses’i kapağına taşıyan İzdiham Dergi’nin Ekim-Kasım sayısı; Meltem Gülname Kaynar’ın hazırladığı İzdiham Maarif Takvimi’yle başlıyor. Rilke’nin Vasiyetnamesi ilk kez Sema Peltek'in çevirisiyle Türkçe yayımlanırken Gökhan Özcan’ın kendine has bir tarzda yazdığı yazısıyla devam eden bu sayıda Gerard de Merval’in morg kaydına yer veriliyor. Erhan Tuncer köşesinde Yeşilçam Şiirlerinden oluşan bir yazı dizisine başlarken; birbirinden farklı üsluplarıyla dikkat çeken ve bu sayıda yer alan yazarlar: Ali Ayçil, Atakan Yavuz, Berkan Ürgen, Çağatay Hakan Gürkan, Dilek Kartal, Faruk Aksoy, Furkan Güngör, Güray Süngü, Hakan Göksel, İbrahim Varelci, Melda Zirek, Muhammed Güleroğlu, Oğuzhan Bükçüoğlu, Seda Nur Bilici, Talip Kurşun, Tuğba Karademir, Turan Karataş, Yasin Kara. Şiirleriyle: Bülent Parlak, Abdülhamit Güler, yer alırken; öyküleriyle: Arzu Özdemir, Emine Şimşek, Zeynep Kahraman Füzün; masalıyla: Meryem Ermeydan yer alıyor. Filmler ve Replikler köşesini Berat Karataş hazırladı. Etibar Hesenzade Şehriyar'ın biyografisini yazdığı, Arzu Özdemir'in de bir şiirini çevirdiği dergide: Enes Aras, Mercedes Kadir’i; Ferhat Toka, Cahit Zarifoğlu’nu; Özer Turan, Bakunin’i; Yunus Meşe, Kadı Burhanettin’i anlatıyor. Röportajlarda; Beyazıt Bestami dolarla, Hacı Ahmed Eriş oto tamircileriyle, Mustafa Toprak Ahmet Hamdi Tanpınar ile konuştu. izdiham dergisinin 37. sayısına BURADAN ulaşabilirsiniz.    

Bir Cevap Yazın