10 Mart 2016

Halit Ayarcı, Şiir Kritikleri 26

ile izdihamdergi

Ölüm Taşıyor Çocuklar

I.
Geride kalıyor kahkahası çocukların
Anne gönlünde oynaşan umutlar, kan kokuyor
Bir düşü ortadan ikiye sallıyor,
kendi özlemi çoktan öldürülmüş kurşunlar
Her yer toprak kokusu,yağmursuz
Toprak korkusu bedenler
Ölüm sızıyor tabanlarımdan,ölüm
Ah!
Yusuf gömleğinde kayıp Kenan sesleri
Yan yana çömelmiş çaresizliği çınlat
İbrahim duasından sızan ateşle
Açlığından evvel anayı soran dilleri anlat
Ölüm basıyor kabuslarıma,ölüm
Ah!
Kader çizgisinden taşma bebek gölgesi
Yaşadığın keder
Alınlarda zifiri uzaklık tankı şimdi

II.
Bir çocuk ömründen geçmiyor hayaller
Dökülmüyor sözlerinden misket renkleri
Eller kavuşmuyor bir topa
Oyunlar gökyüzünden cinnet örüyor
Bombalar uçuyor kinlerden
Renkleri,
Uçurtma kuyruğunda ölüm sureti
Ah,ölüm taşıyor çocuklarım,ölüm
Biri baba gövdesinde besmele çiziyor
Diğeri anne tebessümünden sonlar sövüyor

III.
Zaman
Kırbaçlı insan etlerinden olma kıyamet
Çocuk kalbi kıvamında dert
Çinlerin uluduğu ezan sesleri
Zaman
Sevinci kursakta bırakılmış gözler
Ah
Ölü ruhlar yağıyor kirpiklerime
Kımıldamıyor surlu bedenler
Kıvrımlarından okunuyor dehşetler

V.
Çocuklarım yalnız kuşlar
Soluksuz dualar denizi
Şimdi dirilse birisi,ölmek güzeldir diyecek
Rabbin sesine değecek öteki
Tüm oyunlar toz altlarına girecek
Tüm umutlar
Cehennem nefreti gibi geçecek
Çocuklar dostlarım
Göğu orta göbeğinden sökecek
Ah, ölüm saklıyor yastığım,ölüm
Uykularım ölü çocuklar doluyor

Selda Kurt


Sn. Selda Kurt,

Çocuk, kan, ölüm kelimelerini bir şiirde kullanmakla, şiirin temasını en baştan belirlemiş oluyorsunuz. Şiirin adı da zaten “Ölüm Taşıyor Çocuklar” olarak saptanmış. Çocuk kelimesinin şiirde varlığı, şiir için bir umut sayılabilir. Sizin şiirinizde ise bambaşka bir düzlemde yer alıyor. Belli ki ölümle erken tanışan çocukların dünyasını betimlemek istemişsiniz.

Şiirin tümüne sinen ölüm teması “Toprak korkusu bedenler”, “Uçurtma kuyruğunda ölüm sureti/Ah, ölüm taşıyor çocuklarım, ölüm” ve “Sevinci kursakta bırakılmış gözler” dizelerinde bilinci rahatsız edici dozda yer alıyor. Bununla birlikte “Ah! Yusuf gömleğinde kayıp Kenan sesleri” gibi şiirde çok fazla kullanılmış kelime ve dize denemelerini terketmeniz şiirinizi rahatlatacaktır.

Diğer yandan şiiriniz yer yer sağlam kurulmuş dizeler de ihtiva etmiyor değil. “Bir düşü ortadan ikiye sallıyor” ve
“Göğü orta göbeğinden sökecek” dizelerinde anlamın kullanılma biçimi başarılı. Şiir sanki gereğinden fazla uzun tutulmuş. Şiirin bölümlerinde aynı tema etrafında durulması okurun algısını yoruyor. Daha kısa ve sade bir anlatım şiirin gücünü artıracaktır.

Halit Ayarcı
İZDİHAM