Notos Yüzyılın Kırk Filmi’ni seçti

Notos edebiyat dergisinin Türk sinemasına ayırdığı ve 383 kişinin katıldığı “Yüzyılın 40 Filmi” soruşturmasında

Şerif Gören’in yönettiği “Yol” filmi birinci seçildi.

Soruşturmanın sonuçları ve yorumları Notos dergisinin yeni sayısında yer alıyor.

Soruşturmaya katılan 383 kişinin belirttiği toplam 287 filmden, en yüksek oyu alan ilk 40 filmin belirlendiği soruşturmada Senaryosunu Yılmaz Güney’in yazıp Şerif Gören’in yönettiği ve 1982 Cannes Film Festival’inde büyük ödül Altın Palmiye’yi kazanan ‘Yol’ filmi birinci olurken onu Nuri Bilge Ceylan’ın ‘Bir Zamanlar Anadolu’da’sı izledi. Listenin üçüncü sırasında se ‘Umut’ filmiyle Yılmaz Güney bulunuyor.

İlk 10 film

1 Yol (Şerif Gören, 1982)
2 Bir Zamanlar Anadolu’da (Nuri Bilge Ceylan, 2011)
3 Umut (Yılmaz Güney, 1970)
4 Sevmek Zamanı (Metin Erksan, 1965)
5 Muhsin Bey (Yavuz Turgul, 1987)
6 Masumiyet (Zeki Demirkubuz, 1997)
7 Anayurt Oteli (Ömer Kavur, 1987)
8 Selvi Boylum Al Yazmalım (Atıf Yılmaz, 1977)
9 Susuz Yaz (Metin Erksan, 1963)
10 Sürü (Zeki Ökten, 1978)

Listede, Vesikalı Yarim (Ömer Lütfi Akad, 1968), Züğürt Ağa (Nesli Çölgeçen, 1985), Kış Uykusu (Nuri Bilge Ceylan, 2014), Tabutta Rövaşata (Derviş Zaim, 1996), Sonbahar (Özcan Alper, 2008) Uzak (Nuri Bilge Ceylan, 2002), Eşkıya (Yavuz Turgul, 1996), Babam ve Oğlum (Çağan Irmak, 2005), Gelin (Ömer Lütfi Akad, 1973), Kader (Zeki Demirkubuz, 2006) ilk on filmi takip eden diğer filmler oldu.

Notos’un bu sayısında ayrıca genç yönetmenler Emin Alper ve Özcan Alper ile yapılmış kapsamlı bir söyleşi yer alıyor. Özcan Alper ve Emin Alper ile hem son filmleri hem de kendi yönetmenlik deneyimleriyle sinemamızın sorunları konuşuluyor.

Bir Yazarın Seçtikleri bölümünde Derviş Şentekin okurların ve yeni yazarların okumasını zorunlu gördüğü kitapları; Meltem Arıkan de en çok etkilendiği yazarı nedenleriyle birlikte Notos’a anlatıyor.

Necip Tosun ve Sinan Sülün kısa sorulara kısa yanıtlarla yayımlanan son kitaplarını anlatıyor.

Notos’un 56. sayısında öyküleriyle yer alan yazarlar: Horacio Quiroga, Hasan Özkılıç, Semra Aktunç, Bahri Vardarlılar, Onur Caymaz, Kadir Aydemir, Emrah Öztürk, Kemal Çavuş, Ömer Arslan, Ayşe Özlem İnci, Hakan Uzbek, Ersan Aslantaş.

İZDİHAM

İzdiham'ın 37. sayısında Rainer Maria Rilke'nin vasiyetnamesi Sema Peltek'in çevirisiyle Tükçe'de ilk kez İzdiham'da yayımlanıyor. Müslüm Gürses’i kapağına taşıyan İzdiham Dergi’nin Ekim-Kasım sayısı; Meltem Gülname Kaynar’ın hazırladığı İzdiham Maarif Takvimi’yle başlıyor. Rilke’nin Vasiyetnamesi ilk kez Sema Peltek'in çevirisiyle Türkçe yayımlanırken Gökhan Özcan’ın kendine has bir tarzda yazdığı yazısıyla devam eden bu sayıda Gerard de Merval’in morg kaydına yer veriliyor. Erhan Tuncer köşesinde Yeşilçam Şiirlerinden oluşan bir yazı dizisine başlarken; birbirinden farklı üsluplarıyla dikkat çeken ve bu sayıda yer alan yazarlar: Ali Ayçil, Atakan Yavuz, Berkan Ürgen, Çağatay Hakan Gürkan, Dilek Kartal, Faruk Aksoy, Furkan Güngör, Güray Süngü, Hakan Göksel, İbrahim Varelci, Melda Zirek, Muhammed Güleroğlu, Oğuzhan Bükçüoğlu, Seda Nur Bilici, Talip Kurşun, Tuğba Karademir, Turan Karataş, Yasin Kara. Şiirleriyle: Bülent Parlak, Abdülhamit Güler, yer alırken; öyküleriyle: Arzu Özdemir, Emine Şimşek, Zeynep Kahraman Füzün; masalıyla: Meryem Ermeydan yer alıyor. Filmler ve Replikler köşesini Berat Karataş hazırladı. Etibar Hesenzade Şehriyar'ın biyografisini yazdığı, Arzu Özdemir'in de bir şiirini çevirdiği dergide: Enes Aras, Mercedes Kadir’i; Ferhat Toka, Cahit Zarifoğlu’nu; Özer Turan, Bakunin’i; Yunus Meşe, Kadı Burhanettin’i anlatıyor. Röportajlarda; Beyazıt Bestami dolarla, Hacı Ahmed Eriş oto tamircileriyle, Mustafa Toprak Ahmet Hamdi Tanpınar ile konuştu. izdiham dergisinin 37. sayısına BURADAN ulaşabilirsiniz.    

Bir Cevap Yazın