Mustafa Damar, Sanatsal Yemek Tarifleri

 

Zeki Demirkubuz’un bir filmini izlerken acıktığımı fark ediyorum. Usulca mutfağa yönelip en basit yoldan bir makarna yapmak istiyorum. Soyut olmayan tenceremizin içine son derece somut olan ve hiç sofistike olmayan suyu doldurma işlemine başlıyorum.

Tencereyi su ile doldurduktan sonra, ateşi bulan mağara adamını anarak, tüpü yakıyoruz. İnanmayacaksınız ama Tüpün yarısı dolu. Bu bize bir kaç gün daha gider. Suya bir parça çubuk makarna yardımı ile sevdiğimizin adını yazma çabamızın da başarısız olması nedeniyle fazla uğraşmayız.

Su ısınana kadar, biz de ne yapıyoruz? Tabii ki Zeki Demirkubuz filmine dönüp, kaldığımız yerden izlemeye devam ediyoruz.

Filmi dondurup, suya bakmak lazım. Kaynayan suya çubuk makarnalarımızı kırıp, fazla sıçratmadan doldurduktan sonra, sossuz olmaz diyerek hemen, 49 yıldır yapılan ve her yapanın “benim icadım” dediği domates sosunu hazırlamaya başlıyoruz.

Kapı kapı dolaşıp, zorla tencere, tava satmak isteyen bir satıcıdan aldığım, ucuz ve banal olan tavayı ocağa koyup altını yakıyorum. Yağı ısıttıktan sonra bir sanat eseri gibi ince ince doğradığım domatesleri, yavaş bir akım ile tavaya doğru kısa ama ses getiren bir yolculuğa çıkarıyorum. Pişmiş yağın, domates ile buluşunca ortaya çıkan enfes ses. Domatesleri iyice ezerek tavanın altını kapatıyorum. Makarnalarımızda enfes bir şekilde piştikten sonra, üzerine özenle pişirilmiş, ayrıca kendi icadım olan domates sosu ile birleştirdikten sonra ortaya, en harika tasarımcıların bile elde edemeyeceği bir görüntü çıkar.

Afiyet olsun. Tuz atmadık ama olsun. Tuzluğun yarısı dolu. Hayata sanatsal ve pozitif bakabilmeniz dileklerim ile tarifime son veriyorum.

Mustafa Damar

İZDİHAM

İzdiham'ın 37. sayısında Rainer Maria Rilke'nin vasiyetnamesi Sema Peltek'in çevirisiyle Tükçe'de ilk kez İzdiham'da yayımlanıyor. Müslüm Gürses’i kapağına taşıyan İzdiham Dergi’nin Ekim-Kasım sayısı; Meltem Gülname Kaynar’ın hazırladığı İzdiham Maarif Takvimi’yle başlıyor. Rilke’nin Vasiyetnamesi ilk kez Sema Peltek'in çevirisiyle Türkçe yayımlanırken Gökhan Özcan’ın kendine has bir tarzda yazdığı yazısıyla devam eden bu sayıda Gerard de Merval’in morg kaydına yer veriliyor. Erhan Tuncer köşesinde Yeşilçam Şiirlerinden oluşan bir yazı dizisine başlarken; birbirinden farklı üsluplarıyla dikkat çeken ve bu sayıda yer alan yazarlar: Ali Ayçil, Atakan Yavuz, Berkan Ürgen, Çağatay Hakan Gürkan, Dilek Kartal, Faruk Aksoy, Furkan Güngör, Güray Süngü, Hakan Göksel, İbrahim Varelci, Melda Zirek, Muhammed Güleroğlu, Oğuzhan Bükçüoğlu, Seda Nur Bilici, Talip Kurşun, Tuğba Karademir, Turan Karataş, Yasin Kara. Şiirleriyle: Bülent Parlak, Abdülhamit Güler, yer alırken; öyküleriyle: Arzu Özdemir, Emine Şimşek, Zeynep Kahraman Füzün; masalıyla: Meryem Ermeydan yer alıyor. Filmler ve Replikler köşesini Berat Karataş hazırladı. Etibar Hesenzade Şehriyar'ın biyografisini yazdığı, Arzu Özdemir'in de bir şiirini çevirdiği dergide: Enes Aras, Mercedes Kadir’i; Ferhat Toka, Cahit Zarifoğlu’nu; Özer Turan, Bakunin’i; Yunus Meşe, Kadı Burhanettin’i anlatıyor. Röportajlarda; Beyazıt Bestami dolarla, Hacı Ahmed Eriş oto tamircileriyle, Mustafa Toprak Ahmet Hamdi Tanpınar ile konuştu. izdiham dergisinin 37. sayısına BURADAN ulaşabilirsiniz.    

Bir Cevap Yazın