Halit Ayarcı, Şiir Kritikleri 5
GİDENİN ARDIDIR
Ey yar!
Ey dağdan aşırılan bahar!
Şimdi terk edilmiş bir aşığın ilk yangınıyım
Şimdi gerçekten terk edilmiş bir aşığım
Bu su neden acı!
…
Şimdi bir gecekondunun; boz bulanık çamaşırlarında
Macunlanmış penceresinde
Ah asla; direnmeden
Ah asla; çırpınmadan
Memnuniyetle can vermişim.
Hatice BAŞTÜRK
Sn. Hatice Baştürk,
Bu şiirinizle, az kelime ve dize ile de şiirin etki ve duygu yükünü taşıyabilen bir metin olduğunu açık etmeniz sebebi ile öncelikle sizi tebrik ederiz.
Şiirinizin yapı kavramını iyi özümsediği görülebiliyor. Özellikle bu yapı sese dayanıyor. Şiirinizde bu sesin izinden rahatça gidilebiliyor. İlk bölümde ‘r’ sesi ile ‘ş’ sesinin şiirin tınısını omuzladığından bahsedebiliriz.
İkinci bölümde ses örüntüsünün ‘c‘ sesi ve yoğun olarak ‘n’ sesi ile sağlandığı izleniyor. Bu bölümde gösterilen nesneler, imgeler tarumar olmuş bir görüntüyü okura duyumsatıyor. “Boz bulanık çamaşır” ın gecekonduda olması, “macunlanmış pencere” bir tür çaresizlik ve yetinme durumuna hazırlık. “direnmeden”, “çırpınmadan” kelimeleri sıradan gibi dursa da şiirin içinde konumları gereği önemli bir anlam yükü üstleniyor ve okura bu yükü taşıyorlar.
Şiirde geçen ve anlamı yüzeye çekebilme tehlikesi barındıran “Ey” ve “Ah” ünlemleri-sıradan kullanım alanları düşünüldüğünde- şiirdeki hüznü derine taşıma noktasında başarılı kullanılmış.
Şiiri bir bütün olarak başarılı gördüğümüzü belirtirken özellikle “Şimdi terk edilmiş bir aşığın ilk yangınıyım/Şimdi gerçekten terk edilmiş bir aşığım /Bu su neden acı!” dizelerinin şiirdeki anlamın merkezini teşkil eden dizeler olduklarını söyleyebiliriz.
Halit Ayarcı
İZDİHAM