Çerçeveden fırlayan çocuk neye bakıyor?

Sanat tarihçisi Kelly Grovier, çerçevesinden fırlayıp çıkan resimleri inceliyor. Bunlardan biri 1874’te göz aldatmacasına dayanan bir resim, öbürüyse Suriye’den bir fotoğraf.

cocuk-resimleri

En akıllarda kalan resim ve fotoğraflar, o anda atıfta bulundukları koşullardan, çerçevelerinden fırlayıp hayal dünyamıza girerler.

Geçen hafta Suriye’de çekilen bir fotoğraf da böyle bir etki bırakıyor insanda: Ülkeye beş yıl sonra gelen ilk büyük ateşkesin ardından Özgür Suriye Ordusu’na mensup bir askerin nöbet fotoğrafı.

Fotoğrafın etkisi, görüntüdeki üç boyutluluk yanılsaması nedeniyle bu kişinin sanki objektiften çıkıp zihinlerimize adım atmak üzereymiş duygusu yaratmasına dayanıyor.

Benzer bir göz yanılsamasını 19. yüzyıl Katalan ressamlarından biri de kullanmıştı. O resmin öznesi de tıpkı bu haftaki isyancı gibi bu dünya ile başka bir dünya arasında eşikte kalmış görünüyor.

Uzakta bir yer

Her foto muhabirinin karşılaştığı zorluklardan biri, fotoğrafının öznesiyle onun ulaştırılacağı, her gün sayısız görsel mesajlarla boğulan kitle arasındaki coğrafi ve kültürel farklılıkları aşabilme sorunudur.

Esad karşıtı muhalifin fotoğrafını çeken Ammar El Bushy’nin kullandığı perspektif, aslında o kişinin bir tünelin girişinde çok iyi konumlanmış duruşunun yarattığı avantajdan yararlanıyor. Eğilen kişinin tünelden çıkıp objektife yaklaştığı görülüyor.

Böylece algılanması zor bir yerde sürmekte olan bir savaşta yaşanan gerginlik ile uzaktaki okuyucunun gözü arasındaki bariyeri aşan bir fotoğraf ortaya çıkıyor.

Bu fotoğrafın görsel sınırları aşma yeteneği, antik Yunanlılarda kullanılan estetik göz yanıltması geleneğine dayanıyor.

suriyeli-multeciler

26 Şubat 2016′da Suriye’de ateşkes başladığında Doğu Guta bölgesinde ÖSO üyelerinden birisi.

 El Bushy’nin fotoğrafı özellikle 19. yüzyılda Katolanya’nın Puigcerda şehrinde yaşamış olan gerçekçi bir ressamın optik hünerlerini sergilediği resmi çağrıştırıyor.

Image captionPere Borrell del Caso, 1874′te yaptığı Eleştiriden Kaçış adlı tabloda, gerçek ile kurmaca alan arasındaki sınırı bulanıklaştırmak için göz aldatmacasına başvurmuş.

Pere Borrell del Caso’nun 1874’te yaptığı en ünlü eseri Eleştiriden Kaçış‘ı.

Bu resmin öznesi olan çocuk sanki çerçeveden fırlayıp çıkacak gibi görünüyor. Gözlerini dört açmış, merakla gerçek dünyaya bakıyor.

Bu hafta gördüğümüz savaş fotoğrafı bağlamında bakıldığında Borrell’in büyüleyici resmi, isyancının çekingen bir şekilde adım attığı ateşkesin zalim bir yanılsamadan öte bir şey olduğuna dair ümitsiz bir ümide işaret ediyor.

elestiriden-kacis

Pere Borrell del Caso, 1874′te yaptığı ‘Eleştiriden Kaçış’ adlı tabloda, gerçek ile kurmaca alan arasındaki sınırı bulanıklaştırmak için göz aldatmacasına başvurmuş.

Kaynak: BBC Türkçe

İZDİHAM

izdiham-26-sayi

İzdiham 26. Sayı

İzdiham dergisi 26. Sayısında hiçbir yerde bulamayacağınız çok özel çalışmalar yer alıyor. Edebiyatla gençleri ve hayatı birbirine dost yapan İzdiham’ın bu sayısında Gökhan Özcan, Ercan Kesal, Ali Ayçil, Atakan Yavuz, Baki Ayhan T., Murat Kapkıner, Güray Süngü, Zeliha Yurdaer, Onur Bayrak, Dilek Kartal, Yağız Gönüler, Yunus Meşe, Mazlum Mengüç, İbrahim Varelci Süleyman Unutmaz, Ferhat Toka, Selman Urluca, Berkan Ürgen, Yasin Kara, Özer Turan, Çağatay Hakan Gürkan, Seda Bilici, Feyza Özcan, Beyazıt Bestami, Halil Kurbetoğlu, Oğuzhan Bükçüoğlu, Mustafa Toprak, Öner Buçukcu, Fahrettin Dede, Dinçer Ateş, Turgay Bakırtaş ve Bülent Parlak gibi nitelikli eserler veren edebiyatçılar ile genç ve umut vaad eden isimler yer alıyor. İzdiham Maarif Takvimi, Lügatlere Güncelleme, Bulgarlar Ne Okuyor? Adlı çalışmanın yanı sıra bir de taziye ilanı yer alıyor. Dengenizi Kaybettiniz, başınız sağolsun. İzdiham’ı bir solukta okunacak bir sayıyla karşınızda. İzdiham dergisinin 26. sayısına buradan ulaşabilirsiniz.

Bir Cevap Yazın

%d blogcu bunu beğendi: